Kwaliteitszorg
Groepsleerkrachten gaan actief in op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, IB-ers monitoren dat op individueel en groepsniveau. Ons onderwijsproces wordt daarop afgestemd. De directie behoudt het overzicht, faciliteert en organiseert individuele en gezamenlijke bijeenkomsten vanuit de gedachten 'elke dag samen een beetje beter' en bewaakt daarmee de kwaliteit van het onderwijs. Systematisch kijken wij hoe de leerlingen zich handhaven in ons onderwijs en of onze gestelde doelen behaald zijn. Wij analyseren en evalueren onze plannen, halen daar nieuwe doelen uit om constant de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Dit vindt plaats op leerling-, leerkracht- en op schoolniveau. Doelen worden inzichtelijk gemaakt op leerlingniveau en opbrengsten worden half jaarlijks gedeeld met het team.
Leerlingvolgsysteem
Van ieder kind op De Provenier wordt vanaf de Peuteracademie bijgehouden hoe het zich ontwikkelt. Hiervoor gebruiken wij het leerlingvolgsysteem KIJK in de peuterspeelzaal en in de groepen 1,2 en 3. Hiermee volgen en registreren wij stap voor stap de ontwikkeling van onze jonge leerlingen en bepalen wij hun onderwijsbehoeften. In de groepen 4 t/m 8 worden de leerlingen geobserveerd en wordt de lesstof voortdurend getoetst met de methodetoetsen.
Daarnaast worden ieder jaar op vaste tijdstippen de Cito-toetsen afgenomen vanaf groep 1 t/m 8. Met behulp van de methode- en Cito-toetsen stemmen wij ons onderwijs af op het niveau van de groep en/of het niveau van de individuele leerling. De toetsresultaten worden digitaal verwerkt in Parnassys, ons onderwijsadministratie systeem. Alle gegevens van de kinderen worden hun hele schoolloopbaan zorgvuldig bewaard. Deze gegevens worden ook gebruikt om het onderwijskundig beleid bij te stellen op langere termijn.
In groep 8 nemen wij de Cito-eindtoets af. Deze grote meerdaagse toetsen meten het niveau van het kind op het gebied van rekenen, taal en informatieverwerking. Alle toetsgegevens en observatiegegevens die wij door de jaren heen hebben verzameld in ons leerlingvolgsysteem vormen de basis voor het VO-advies. Daarnaast gebruiken wij de eindtoets om te verifiëren of ons advies kloppend is.
Passend onderwijs
Op 1 augustus 2014 werd de wet passend onderwijs van kracht. Het doel van de wet is dat alle kinderen, dus ook kinderen die extra ondersteuning in de klas nodig hebben, een passende onderwijsplek krijgen. De essentie van het onderwijs blijft hetzelfde: iedere leerling uitdagen het beste uit zichzelf te halen. Het belang van het kind staat centraal.
Met de invoering van passend onderwijs krijgen scholen/schoolbesturen een zorgplicht. Zorgplicht betekent dat de scholen/schoolbesturen er voor moeten zorgen dat ieder kind dat op hun school zit of dat bij hun school wordt aangemeld, ook een kind dat extra (lichte dan wel zware) ondersteuning nodig heeft, een passende onderwijsplek krijgt, bij voorkeur binnen het eigen samenwerkingsverband. Een samenwerkingsverband is een samenwerking tussen schoolbesturen die de wettelijke taak van het Passend Onderwijs, samen met de scholen, uitvoert. Passend Primair Onderwijs (PPO) is het samenwerkingsverband in Rotterdam.
Samenwerkingsverband PPO
Alle Rotterdamse basisscholen vallen onder het samenwerkingsverband Passen Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam: www.pporotterdam.nl. Het samenwerkingsverband is een samenwerking tussen schoolbesturen waarbinnen kennis en expertise worden uitgewisseld en gezamenlijk zorg wordt gedragen voor alle leerlingen.
Het samenwerkingsverband PPO Rotterdam is opgedeeld in verschillende Onderwijs Arrangeer Teams (OAT) die samen met de school zoekt naar het juiste onderwijsarrangement voor die leerlingen, voor wie het basisaanbod van de school onvoldoende passend is. In het OAT zitten professionals met verschillende expertises, bijvoorbeeld: (psycho)diagnostiek, taal/spraakspecialisten, didactische specialisten en gedragsspecialisten.
Schoolondersteuningsprofielen
Bij het vinden van een passende onderwijsplek voor het kind, zijn ouders uiteraard heel belangrijk. Ouders met kinderen in de peuterleeftijd oriënteren zich op een nieuwe school. Soms gebeurt het ook dat een kind al op een basisschool zit, maar dat het voor het kind beter is om naar een andere school te gaan. Meestal gebeurt dit, omdat de huidige school niet aan het kind kan bieden wat het nodig heeft. Het zoeken naar een nieuwe school kan ook het gevolg zijn van een verhuizing.
Iedere school is wettelijk verplicht om een schoolondersteuningsprofiel te maken. Dit profiel beschrijft welke onderwijsondersteuning de school wel en niet kan bieden. Als ouders vermoeden dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, kunnen ze via het ondersteuningsprofiel alvast een beeld krijgen van wat een school kan bieden.
Het schoolondersteuningsprofiel kunt u inlezen en downloaden op deze website. Het is te vinden bij 'praktische informatie' en 'downloads'.