Pedagogisch en didactisch handelen
Het didactisch handelen van leerkrachten op de Provenier kenmerkt zich door het creëren van een rijke en betekenisvolle leeromgeving. Het rijke aanbod vertegenwoordigt didactische werkvormen als Coöperatieve werkvormen, Teachtechnieken en zelfstandig werken. Het betekenisvolle zit 'm in de verbinding met de belevingswereld van de kinderen, de dynamische werking van flexibele werkplekken, de verbinding met de omgeving en het aansluiten met de onderwijsbehoeften van de leerlingen middels differentiatie (Verlengde instructie, Basisaanbod, Plusaanbod, Topaanbod, Eigen leerlijn).
EDI
Onze lessen kennen een vaste lesopbouw volgens EDI, het expliciete directe instructiemodel: activeren van voorkennis, bespreken lesdoel, instructie, begeleide inoefening, zelfstandige verwerking, verlengde instructie en de lesafsluiting. Ten aanzien van het werkproces en het behalen van resultaten spreken we hoge verwachtingen naar de leerlingen uit.
Pedagogisch klimaat
Op de Provenier hechten we veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat. De Vreedzame school draagt daar aan bij. We willen een omgeving en sfeer scheppen waarin kinderen, ouders, verzorgers, vrijwilligers, leerkrachten en andere medewerkers zich veilig, geborgen, geaccepteerd en gerespecteerd voelen.
Lesmethodes
Wij geven ons onderwijsaanbod vorm middels het gebruik van onderstaande methoden en leermiddelen. Wij vinden het belangrijk om met recente boeken en materialen te werken. Wij streven ernaar iedere methode hoogstens acht jaar te gebruiken en dan zorgvuldig een nieuwe te kiezen en aan te schaffen. Wij gaan de komende jaren, startend bij Wereldoriëntatie, thematisch lesgeven.